7. Velika učenička debata održala se danas u 12 sati u Okrugloj dvorani Hrvatske narodne banke i okupila gotovo dvije stotine učenika i profesora iz sedamnaest škola iz petnaest hrvatskih gradova. Članovi Hrvatskoga debatnog društva debatirali su na temu "Treba li se o našoj financijskoj budućnosti brinuti sustav ili to moramo činiti sami?", a pridružili su im se srednjoškolci iz Zagreba, Dubrovnika, Vukovara, Županje, Virovitice, Čakovca, Gline, Knina, Zadra, Vrgorca, Ploča, Splita, Krka, Labina i Otočca te aktivno iznosili svoja mišljenja i postavljali pitanja. Sudionicima debate obratili su se guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić i viceguverner Bojan Fras, a ovog puta raspravi se pridružio i Toni Milun, nagrađivani profesor matematike i financijski vloger.
Afirmacijski tim koji su činili Lena Šećerkadić, Bruno Grbac i Nela Damić zastupali su stav da se o našoj financijskoj budućnosti treba brinuti sustav. Oni su posebno naglasili da financijska edukacija treba biti dio obrazovnog sustava kao i to da se sustav mora brinuti o svima podjednako zbog toga što nemaju svi iste "startne pozicije" ni financijske uvjete. Upozorili su da odluke koje donosimo upravo u razdoblju školovanja mogu imati dalekosežne posljedice na izbor zanimanja i osobnu financijsku stabilnost. Osim toga, naveli su u raspravi, u kasnijoj fazi u radno aktivnom razdoblju kada se ugovaraju i koriste financijski proizvodi i usluge, sustav treba obvezati one koji nude i ugovaraju takve proizvode i usluge (bankari, brokeri, prodavatelji osiguranja) da to čine pod jasnim pravilima, čime se umanjuje mogućnost nastanka pogreške i kasnijih nepovoljnih ishoda za sve one koji se takvim proizvodima i uslugama koriste. Kada je riječ o mirovini, zalagali su se za sustav u kojemu je izdvajanje za mirovinu obvezno te su upozorili kako bi ukidanje takvog sustava dovelo do anarhije. Prema njihovu mišljenju veliko je pitanje u kojoj je mjeri stanovništvo sposobno samostalno donositi zrele i dobre financijske odluke koje bi mu omogućile dovoljno sredstava u vrijeme kada više nije radno aktivno te je baš zbog toga potrebno imati mirovinski sustav zasnovan na obveznom izdvajanju za buduće mirovine.
Tim koji su činili Lea Pogač, Domagoj Praljak i Laura Osredečki tvrdio je da o našoj financijskoj budućnosti ne mora brinuti sustav, već da to moramo činiti sami te da posebno izučavanje financijske pismenosti u školama nije potrebno. Istaknuli su kako u radno aktivnom dobu građani trebaju sami upravljati svojim stečenim prihodima i procjenjivati kako će i gdje ulagati novac koji su sami zaradili, a ne da njime upravlja "netko drugi", odnosno sustav preko raznih ponuda financijskih proizvoda, osiguranja ili ulaganja koji katkad mogu dovesti i do neželjenih financijskih posljedica. Naglasili su da je riječ o osobnoj imovini te da se o financijskoj budućnosti ne treba brinuti sustav, već da je to pitanje strogo individualnih odluka. Na kraju su se posebno osvrnuli na starosnu dob i mirovinski sustav, smatrajući da nije dobro razvijati takve kolektivističke sustave jer takav je sustav neodrživ i rezultira malim mirovinama. Negacijski tim zaključio je da su građani itekako sposobni pobrinuti se za svoju budućnost, no da je problem u obveznom izdvajanju za mirovinu koje umanjuje njihov raspoloživi dohodak koji bi im inače mogao ostati za ulaganja i štednju onako kako oni procijene da je to najbolje.
Učenici u publici komentirali su argumente obaju timova i razgovarali o vlastitim iskustvima i primjerima iz stvarnih situacija, a na kraju se većina njih složila s timom koji je zagovarao stajalište da se o našoj financijskoj budućnosti trebamo brinuti sami – pri glasanju 62 posto učenika složilo se s tom tezom.
"Rezultat glasanja pokazao je da većina srednjoškolaca na ovoj debati želi sama voditi računa o svojim financijama, odnosno o štednji za budućnost kao i o svojoj mirovini. Slažem se s tim stavom, važno je brinuti se o vlastitim financijama te ga smatram zrelim i dobrim stavom mladih. Međutim, slažem se i s prethodnim sugovornicima koji su istaknuli da država mora stvoriti sustav koji će građanima omogućiti sigurnije upravljanje njihovim financijama i financijskom budućnosti jer to je pitanje dobrobiti društva u cjelini", zaključio je guverner i zahvalio učenicima, debatantima i svim sudionicima na odlično organiziranoj debati.
"Debata je središnji događaj kontinuiranih, cjelogodišnjih aktivnosti koje Hrvatska narodna banka poduzima s jednim jasnim ciljem: poboljšanjem opće financijske pismenosti u Hrvatskoj. Naša je misija da učenike, uz pomoć znanja koje imamo, na tom putu osnažimo kako bi tijekom života mogli donositi informirane odluke. Dinamika i raspon prigovora koje zaprimamo u HNB-u upućuju na to da su potrošači danas informiraniji o pravima koja im pripadaju i aktivniji su u ostvarivanju tih prava, što smatramo rezultatom našeg rada na ovom području", naglasio je Bojan Fras, viceguverner HNB-a.