Poslovi i zadaci Banke obavljaju se u njezinim organizacijskim oblicima – sektorima i uredima. Slijede prošireni opisi poslovnih aktivnosti.
Sektor istraživanja prati i analizira domaća i međunarodna gospodarska i financijska kretanja s ciljem osiguravanja analitičke podloge za vođenje monetarne i makrobonitetne politike HNB-a te radi pravodobnog i kvalitetnog informiranja javnosti:
- izrađuje različite studije i analize za mjesečna, polugodišnja i godišnja izvješća, informacije i publikacije
- izrađuje stručne preglede i istraživanja
- razvija i rabi različite ekonomske i ekonometrijske modele za simulacije i makroekonomske projekcije
- sudjeluje u pripremi podloga za javne prezentacije rukovodstva
- surađuje s Europskom središnjom bankom, Europskom komisijom i ostalim institucijama EU-a te Međunarodnim monetarnim fondom
- sudjeluje u izradi nacrta zakonskih i podzakonskih akata.
Sektor statistike prikuplja i obrađuje statističke i administrativne podatke od izvještajnih jedinica i drugih institucija te na temelju tih podataka, u skladu s važećim međunarodnim statističkim standardima i propisima EU-a, sastavlja i objavljuje pojedine statističke pokazatelje i cijela statistička izvješća iz područja službene statistike RH u dijelu u kojemu je ona u nadležnosti Hrvatske narodne banke:
- prikupljanje podataka od obveznika statističkog izvješćivanja HNB-a
- obrađivanje i izrađivanje statističkih izvještaja iz područja monetarne i financijske statistike te opće ekonomske statistike i statistike odnosa s inozemstvom, za potrebe domaćih i inozemnih korisnika
- razvijanje statističke metodologije (sa svrhom usklađivanja s međunarodnim standardima i drugim pravnim aktima), regulative i statističkog sustava u cjelini
- surađivanje s ESSB-om i Eurostatom.
Sektor za centralnobankarske operacije provodi monetarnu politiku te upravlja međunarodnim pričuvama i deviznom likvidnošću:
- kupoprodaja vrijednosnih papira na domaćem tržištu (s obvezom ponovne kupoprodaje i bez nje)
- izdavanje vrijednosnih papira Banke
- odobravanje kredita bankama, prikupljanje depozita od banaka, emitiranje primarnog novca na osnovi kupoprodaje deviza na domaćem i deviznom tržištu
- ulaganje međunarodnih pričuva i upravljanje deviznom likvidnošću
- praćenje izloženosti kamatnom, valutnom, kreditnom i ostalim rizicima povezanima s ulaganjem te mjerenje učinaka od ulaganja.
Sektor bonitetne regulative i metodologije obavlja poslove izrade prijedloga, praćenja i davanja mišljenja i informacija u vezi s primjenom bonitetne regulative i kriznog upravljanja, supervizije naprednih pristupa i modela te zaprima bonitetne izvještaje i izrađuje analize sustava:
- predlaganje bonitetnih propisa ili sudjelovanje u radnim tijelima za predlaganje bonitetnih propisa kojima se između ostalog prenosi pravna stečevina EU-a u pravni sustav RH
- pružanje stručne podrške nadzornim timovima pri procjeni rizika modela koje kreditne institucije primjenjuju u upravljanju rizicima, procjeni planova oporavka i aktivnostima koje slijede nakon procjene, kroz izradu interne metodologije i analizu referentnih trendova, s ciljem osiguranja ujednačenog postupanja prema subjektima nadzora
- reguliranje naprednih pristupa upravljanja rizicima i provođenje testiranja otpornosti na stres
- provođenje supervizije inicijalne i naknadne validacije predloženoga ili odobrenoga naprednog pristupa za izračun kapitalnih zahtjeva
- izrađivanje prijedloga propisa kojima se uređuju izvješća za potrebe supervizije i nadzora, održavanje bonitetnog sustava izvješćivanja
- izrađivanje horizontalne analize bankovnog sustava
- održavanje metodologije obavljanja bonitetne supervizije kreditnih institucija.
Sektor bonitetne supervizije obavlja poslove provođenja supervizije kreditnih institucija i nadzora kreditnih unija, poslove licenciranja kreditnih institucija i kreditnih unija te provodi nadzor održavanja regulatornoga kapitala za institucije za platni promet i institucije za elektronički novac:
- obavljanje supervizije kreditnih institucija kroz supervizorsku provjeru i ocjenu održivosti poslovnog modela, internog upravljanja, adekvatnosti kapitala i rizika koji utječu na kapital i likvidnost
- obavljanje nadzora nad primjenom određenih zakona i propisa kojima se regulira poslovanje kreditnih institucija
- obavljanje nadzora kreditnih unija
- izdavanje odobrenja i suglasnosti vezano uz poslovanje kreditnih institucija i kreditnih unija
- obavljanje nadzora održavanja regulatornoga kapitala za institucije za platni promet i institucije za elektronički novac.
Sektor specijalističke supervizije i nadzora obavlja poslove nadzora sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma kod obveznika primjene Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma za čiji je nadzor nadležan HNB te superviziju informacijskih sustava kreditnih institucija i nadzor informacijskih sustava kreditnih unija, institucija za elektronički novac, institucija za platni promet, platnih sustava, malih institucija za platni promet, malih institucija za elektronički novac i pružatelja usluga informiranja o računu:
- izrađivanje prijedloga propisa i smjernica, praćenje regulatornog okvira i dobre prakse te sudjelovanje u izradi zakona vezanih uz sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma
- nadziranje sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma te provedba međunarodnih mjera ograničavanja
- pružanje podrške supervizorskim i nadzornim timovima u sklopu postupka supervizije kreditnih institucija i nadzora kreditnih unija
- izrađivanje prijedloga propisa i smjernica, praćenje regulatornog okvira i dobrih praksi vezanih uz informacijske sustave
- obavljanje supervizije informacijskih sustava kreditnih institucija
- obavljanje nadzora informacijskih sustava kreditnih unija, institucija za elektronički novac, institucija za platni promet, platnih sustava, malih institucija za platni promet, malih institucija za elektronički novac i pružatelja usluga informiranja o računu.
Sektor platnog prometa obavlja poslove koji omogućuju nesmetano funkcioniranje platnog prometa, odnosno koji omogućuju sigurnu i učinkovitu uporabu novca kao sredstva plaćanja kao i izvršavanje platnih transakcija odnosno prijenos novčanih sredstava od platitelja prema primatelju plaćanja:
- uređivanje regulative platnog prometa
- obavljanje poslova licenciranja/registriranja i nadzor institucija za platni promet, institucija za elektronički novac, malih institucija za platni promet, malih institucija za elektronički novac, pružatelja usluga informiranja o računu i platnih sustava
- obavljanje poslova nadzora platnog prometa kod kreditnih institucija
- prikupljanje i obrađivanje statističkih podataka iz platnog prometa
- obavljanje operativnih poslova upravljanja platnim sustavima
- obavljanje operativnih poslova platnog prometa u zemlji i s inozemstvom.
Sektor za gotov novac planira izradu, osigurava dovoljne količine gotovog novca, obrađuje ga i uništava. Također uređuje i upravlja opskrbom gotovim novcem te provodi poslove Nacionalnog centra za borbu protiv krivotvorenja, Nacionalnog centra za analizu novčanica i Nacionalnog centra za analizu kovanog novca:
- obavljanje operativnih poslova vezanih uz gotov novac (sudjelovanje u nabavi, pohrana, obrada, zamjena, povlačenje gotovog novca te njegovo uništavanje)
- uređivanje i upravljanje opskrbom gotovim novcem
- upravljanje logističkim i strateškim pričuvama gotovog novca
- izdavanje gotovog novca
- definiranje obilježja gotovog novca koji izdaje HNB (nominalni iznos, izgled, tehnička obilježja)
- provođenje analize sumnjivoga gotovog novca
- poduzimanje i provođenje mjera za sprječavanje krivotvorenja i otkrivanje krivotvorenih novčanica i kovanog novca
- uređivanje regulative iz područja poslovanja s gotovim novcem
- prikupljanje i obrađivanje statističkih podataka o gotovom novcu
- kontroliranje kod banaka i drugih obveznika primjene regulative kojom se uređuje postupanje s gotovim novcem.
Sektor za međunarodne odnose zadužen je za poslove europske suradnje i suradnje s međunarodnim financijskim institucijama:
- pripremanje materijala i stajališta – samostalno i u suradnji s nadležnim stručnim službama HNB-a – za sastanke struktura u sklopu Europske središnje banke, Europskog odbora za sistemski rizik i Vijeća Europske unije na kojima sudjeluju članovi rukovodstva HNB-a
- sudjelovanje u drugim relevantnim aktivnostima povezanima s članstvom Republike Hrvatske u Europskoj uniji i HNB-a u Europskom sustavu središnjih banaka
- pripremanje materijala i stajališta o politikama međunarodnih financijskih institucija (ponajprije Međunarodnoga monetarnog fonda i Banke za međunarodne namire) za potrebe sudjelovanja Republike Hrvatske i/ili Hrvatske narodne banke u radu tih institucija te izrada materijala o odnosima RH i HNB-a s tim institucijama
- obavljanje financijskih i formalnopravnih zadataka vezanih uz članstvo Republike Hrvatske/HNB-a u međunarodnim financijskim institucijama u skladu s donesenim propisima.
Sektor kontrolinga i računovodstva provodi upravljački orijentiranu koncepciju kontrolinga, izrađuje financijske izvještaje HNB-a u skladu sa zakonskom regulativom, a sve s ciljem osiguravanja podrške za potrebe poslovnog odlučivanja i upravljanja te druge krajnje korisnike:
- koordiniranje te savjetima i preporukama sudjelovanje u oblikovanju poslovnih ciljeva
- provođenje planiranja i izrađivanje plana poslovanja, praćenje ostvarenja te izrađivanje izvješća o izvršenju plana poslovanja, provođenje planiranja i praćenje izvršenja plana projekata
- izrađivanje i analiziranje troškovne informacije s ciljem učinkovitog upravljanja troškovima
- osiguravanje pravodobne analize, informacija, savjeta i smjernica za ostvarivanje planova i ciljeva
- obrađivanje podataka na temelju vjerodostojnih i urednih knjigovodstvenih isprava o poslovnim događajima, vođenje poslovnih knjiga (dnevnik, glavna knjiga, pomoćne knjige)
- pripremanje i sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja koji podliježu reviziji (izvještaj o financijskom položaju, izvještaj o sveobuhvatnoj dobiti, izvještaj o novčanim tokovima, izvještaj o promjenama kapitala, bilješke uz financijske izvještaje) u skladu sa zadanim računovodstvenim standardima, sastavljanje financijskih izvještaja za statističke, porezne i druge potrebe, izrađivanje internih informacija na temelju analize računovodstvenih podataka
- surađivanje s tijelima ESSB-a.
Sektor za informatičke tehnologije obavlja poslove razvoja aplikacijskih sustava i operativne poslove:
- razvijanje, projektiranje, primjena i održavanje aplikacijske programske podrške
- praćenje i primjena metoda sistemske analize i programiranja
- praćenje razvoja te odabir, uvođenje i održavanje programskih proizvoda
- definiranje metodologije i razmjene podataka između Banke i ostalih sudionika u bankovnom i financijskom sustavu
- primjena i administriranje operativnih sustava i baza podataka
- izrađivanje i održavanje komunikacijske mreže za prijenos podataka
- praćenje i vrednovanje te primjena mjera za poboljšanje sigurnosti informacijskog sustava
- održavanje instalirane opreme.
Sektor podrške poslovanju zadužen je za poslove upravljanja ljudskim resursima, tehničke poslove, opće poslove, poslove nabave i poslove protokola.
Upravljanje ljudskim resursima:
- razvijanje poslovnih procesa i organizacijski dizajn
- planiranje i provođenje zapošljavanja, koordiniranje procesa obrazovanja te upravljanje razvojem karijere i radne uspješnosti zaposlenika
- izrađivanje interne regulative vezane uz radne odnose
- obavljanje ostalih poslova iz radnih odnosa.
Tehnički poslovi:
- upravljanje tehničkim projektima, koordinacija, praćenje i nadzor investicijske izgradnje objekata ili adaptacije poslovnih prostora Banke
- održavanje objekata poslovnog prostora i infrastrukture (postrojenja, instalacije, uređaji i oprema)
- provođenje mjera zaštite okoliša i prirode, gospodarenje otpadom te poslovi čišćenja
- nabavljanje potrebne robe i usluga.
Opći poslovi:
- pružanje usluga primanja, urudžbiranja, dostave i otpreme pošiljaka i dokumenata, koordiniranje poslovima telefonske centrale te obavljanje prijevoza zaposlenika Banke
- pružanje usluga restorana za potrebe zaposlenika i protokola Banke
- organiziranje korištenja prostornih resursa i održavanja interijera Banke
- nabavljanje potrebne robe i usluga.
Nabava:
- koordiniranje poslovima nabave u Banci
- sudjelovanje u cjelokupnom postupku nabave te priprema ugovora vezanih uz nabavu
- davanje stručnih mišljenja i preporuka
- zastupanje Banke pred nadležnim tijelima u postupcima nabave
- izrađivanje Plana nabave za Banku.
Poslovni protokol:
- organiziranje protokolarnih i ostalih poslovnih događanja
- upravljanje reprezentacijom
- organiziranje službenih putovanja.
Sektor komunikacija informira javnost o djelovanju Hrvatske narodne banke te priprema i koordinira komunikacijske aktivnosti Banke.
Eksterna, interna i digitalna komunikacija:
- organiziranje rada s medijima (konferencije, sastanci, seminari, radionice, istupi zaposlenika i dužnosnika u javnosti)
- odgovaranje na upite medija, građana, tvrtki i institucija povezane s djelovanjem HNB-a
- kreiranje informacija i objašnjenja, upozorenja javnosti, priopćenja i komentara (putem tiskanih i elektroničkih medija, weba, društvenih mreža, videopriloga, animacija, mobilnih aplikacija i sl.)
- istraživanje javnog mišljenja
- osmišljavanje, predlaganje i primjena adekvatnih suvremenih komunikacijskih formata za objašnjavanje mandata, zadataka i uloge HNB-a kao i ekonomskih i financijskih pojmova i tema različitim javnostima
- fotografiranje, snimanje i montiranje videosnimki
- uređivanje intranetske i internetske stranice Banke, programiranje, dizajniranje, ugrađivanje i administriranje intranetske i internetske stranice Banke
- sadržajno oblikovanje i upravljanje sadržajima Banke na društvenim mrežama
- osmišljavanje i izrađivanje posebnih promotivnih multimedijskih sadržaja.
Publikacije:
- uređivanje i razvoj redovnih publikacija te predlaganje novih formata
- tehničko uređivanje publikacija te grafičko oblikovanje materijala za web stranicu i tisak
- grafička priprema i prijelom materijala za potrebe Banke koji se objavljuju u tiskanom i/ili elektroničkom obliku
- razvoj publikacijske djelatnosti Banke te unaprjeđenje izrade publikacija HNB-a
- praćenje citiranosti i preuzimanja publikacija.
Jezik i dokumentacija:
- definiranje i provođenje jezičnih standarda HNB-a
- lektoriranje, kontrola i korektura tekstova
- davanje jezičnih mišljenja vezanih uz stručnu terminologiju i ostala jezična pitanja
- pisano prevođenje s hrvatskog na engleski jezik i obratno (zakoni i ostali propisi, interni akti banke, publikacije, ostali dokumenti i sl.)
- konsekutivno prevođenje
- planiranje, izgradnja i unaprjeđivanje knjižnog fonda
- vođenje knjižnice i čitaonice
- upravljanje i rukovanje arhivskim i registraturnim gradivom HNB-a.
Sektor pravnih poslova pruža pravnu pomoć rukovodstvu Banke i ostalim organizacijskim jedinicama:
- praćenje, proučavanje i predlaganje zakona i drugih propisa koji se odnose na djelatnost Banke i poslovnih banaka
- davanje pravnih mišljenja i savjeta ostalim organizacijskim cjelinama
- kontroliranje dosljedne primjene zakonskih i drugih propisa
- izrađivanje i ovjeravanje ugovora te ostale dokumentacije u poslovima iz djelatnosti Banke
- zastupanje Banke u postupcima pred sudovima i drugim državnim organima
- poduzimanje i pokretanje odgovarajuće pravne radnje na zahtjev pojedinih organizacijskih jedinica Banke.
Ured guvernera odgovoran je za pružanje podrške rukovodstvu Banke:
- poslovi tajništva Savjeta Hrvatske narodne banke
- stručni, administrativni, tajnički i organizacijski poslovi koji su podrška radu guvernera, zamjenika guvernera i viceguvernera
- poslovi protokola.
Ured unutarnje revizije pomaže u ostvarivanju ciljeva Banke, uvodeći sustavan pristup procjeni i unaprjeđenju djelotvornosti upravljanja rizicima Banke:
- provođenje neovisnog ispitivanja i ocjenjivanje cjelokupnog poslovanja Banke te svojim analizama, savjetima i mišljenjima pridonošenje njezinu poboljšanju
- ocjenjivanje primjerenosti i djelotvornosti postojećih sustava internih kontrola uključenih u poslovne procese Banke
- ispitivanje pouzdanosti i točnosti financijskih i poslovnih informacija te mjerenje, razvrstavanje i predočavanje te informacije
- ispitivanje usklađenosti poslovanja Banke s politikama, planovima, procedurama, ugovorima, odlukama, zakonima i regulativama.
Ured za sigurnost upravlja sigurnosnim sustavom Banke, definira metode i tehnike za unaprjeđenje sigurnosnog sustava Banke:
- koordiniranje i zastupanje Banke u izradi Procjene ugroženosti, Plana zaštite i spašavanja te elaborata sigurnosti Banke
- upravljanje tjelesnom i tehničkom zaštitom Banke te provođenje operativnih poslova u vezi sa sigurnošću zaposlenika, imovine i sustava Banke i zaštitom od požara u objektima Banke
- upravljanje zaštitom na radu
- upravljanje sigurnošću informacijskog sustava Banke, kontroliranje i nadziranje sigurnosti informacijskog sustava
- održavanje baze podataka sigurnosnih problema, incidenata i rizika
- procjenjivanje sigurnosnih rizika i upravljanje aktivnostima za njihovo ublažavanje ili uklanjanje
- vrednovanje i unaprjeđivanje sustava fizičke sigurnosti i zaštite te pristupnih kontrola i upravljanje sigurnosnim kriznim situacijama.
Ured za praćenje zaštite potrošača unutar svojih zakonskih ovlasti pruža zaštitu prava potrošačima – korisnicima financijskih i bankovnih usluga kreditnih institucija, kreditnih unija i kreditnih posrednika u stambenom potrošačkom kreditiranju:
- promoviranje i poticanje razvoja dobrih poslovnih praksi pružatelja financijskih usluga prema potrošačima
- razvijanje aktivnosti u smjeru unaprjeđenja transparentnosti rada kreditnih institucija, kreditnih unija i kreditnih posrednika u stambenom potrošačkom kreditiranju
- predlaganje podzakonskih akata u sklopu svojih nadležnosti kojima se uređuje poslovanje s potrošačima
- davanje mišljenja ili informacija povezanih s primjenom regulative
- provođenje financijske edukacije učenika i studenata
- zaprimanje prigovora i postupanje u slučaju povrede propisa.
Ured za procjenu mogućnosti sanacije kreditnih institucija u skladu sa svojim zakonskim ovlastima procjenjuje provedivost i opravdanost postupka sanacije nad onim kreditnim institucijama koje dođu u financijske poteškoće:
- izrađivanje i ažuriranje sanacijskih planova kreditnih institucija
- sudjelovanje u radu sanacijskih kolegija
- surađivanje i koordiniranje rada sanacijskih tijela, nadzornih tijela, tijela državne uprave i drugih institucija u zemlji, Europskoj uniji i inozemstvu
- izrađivanje regulative iz djelokruga rada Ureda.
Ured za reguliranje deviznog poslovanja provodi deviznu politiku i obavlja poslove licenciranja ovlaštenih mjenjača:
- izrađivanje regulative iz područja deviznog poslovanja
- provođenje devizne politike
- izdavanje i oduzimanje odobrenja za obavljanje mjenjačkih poslova ovlaštenim mjenjačima
- nadziranje provođenja deviznih propisa kojima se uređuju odnosi banaka i ovlaštenih mjenjača te devizno poslovanje banaka.
Ured za koordinaciju poslova sukcesije sudjeluje u provedbi raspodjele imovine i obveza bivše SFRJ u skladu s aneksom C Ugovora o pitanjima sukcesije:
- surađivanje s tijelima državne uprave i drugim nadležnim institucijama u zemlji i inozemstvu o pitanjima sukcesije
- sudjelovanje u radu komisija i radnih tijela o pitanjima sukcesije
- analiziranje i priprema radnih materijala.
Ured za koordinaciju poslova bonitetne supervizije, nadzora i upravljanja rizicima koordinira svakodnevne međusektorske aktivnosti između supervizije i horizontalnih funkcionalnih cjelina, poboljšava organizaciju supervizije razvojem metodologija supervizije i nadzora te osigurava podršku provođenju i integraciji regulative u supervizorske procese u skladu s europskom supervizorskom praksom, ali i osigurava kvalitetu i omogućuje optimalan proces redovnoga supervizorskog odlučivanja te nesmetan prijelaz u mehanizam bliske suradnje:
- koordiniranje poslova supervizije i nadzora
- osiguravanje kvalitete u razvoju metodologija i procesa supervizije i nadzora
- provođenje međuinstitucionalne suradnje
- organiziranje i provođenje edukacije iz područja supervizije i nadzora.
Ured za usklađenost poslovanja promiče etično postupanje zaposlenika, educira, savjetuje, daje mišljenja, upute i preporuke, izrađuje politike i procedure kojima se uređuju etičke vrijednosti Banke, prati provođenje i provodi nadzor primjene Etičkoga kodeksa.
Funkcionalne su cjeline Ureda:
- promicanje usklađenosti postupanja zaposlenika Banke s Etičkim kodeksom
- provođenje nadzora
- analiziranje i izvještavanje.
Centar za posjetitelje jest edukativno-informativni centar središnje banke koji u okviru svojih programa građanima omogućuje da steknu i unaprijede svoja znanja o ekonomskim, monetarnim i financijskim konceptima i mehanizmima općenito, posebno o djelovanju središnje banke. Ovime Hrvatska narodna banka nastoji pridonijeti jačanju ekonomske i financijske pismenosti građana:
- osmišljavanje sadržaja i metoda vezano uz edukacijske aktivnosti Centra za posjetitelje HNB-a
- organizacija i koordinacija edukativnih posjeta studenata, đaka i ostalih skupina
- izvođenje edukacije za različite ciljne grupe
- promicanje uloge Centra za posjetitelje u javnosti.