Kada (i kako) s djecom učiti o financijama – Petra Šparica

Objavljeno: 17.10.2025.

Ovaj podcast posvećen je temi ključnoj za buduće blagostanje i uspješno snalaženje u modernom svijetu – financijskoj pismenosti djece i mladih. Kada i na koji način započeti s djecom razgovor o novcu, te zašto je važno razvijati financijske navike od najranije dobi, objasnila je Petra Šparica, muzejska pedagoginja iz Moneterre – Muzeja novca Hrvatske narodne banke.


Poglavlja:

01:07
U mnogim obiteljima novac je osjetljiva tema. Roditelji misle da će time opteretiti dijete, ili jednostavno nisu sigurni kako objasniti pojmove na dječjem jeziku. Ponekad se dogodi i da roditelji sami nisu dovoljno sigurni u svoje financijske vještine, pa osjećaju da nisu kompetentni podučavati djecu.
02:50
Mnogi roditelji osjećaju da su na ‘skliskom terenu’ kada je riječ o novcu – posebno ako se i sami bore s kreditima, dugovima ili nesigurnošću u vlastite financije. Prirodno je da tada izbjegavaju razgovor s djecom – boje se da će ih opteretiti brigama ili pokazati vlastitu nesigurnost.
04:03
Kada kažemo da je rano djetinjstvo zlatno razdoblje za financijsku edukaciju, ne mislimo da djecu treba učiti složenim temama. Radi se o tome da im u toj dobi možemo usaditi vrlo jednostavne, ali temeljne vrijednosti i navike. Najvažnije je djecu naučiti djecu razlikovati potrebe od želja. Djeca vrlo rano mogu razumjeti da je, primjerice, hrana ili školski pribor potreba, dok je nova igračka ili sladoled želja.
06:00
Kroz situacije poput odlučivanja hoće li potrošiti novac odmah ili štedjeti za nešto posebno, djeca uče da trenutno ispunjenje želja nije uvijek najbolji put, a potom i vježbaju dobre prakse. To je vještina koja se najbolje razvija već od 3 do 5 godina i uvelike utječe na kasnije odgovorno ponašanje – ne samo financijsko, nego i u školskim obavezama.
08:04
Financijska pismenost, baš kao i djeca, razvija se postupno i prilagođava dobi i sposobnostima djeteta. Glavna ideja je da financijska pismenost raste zajedno s djetetom – od jednostavnih igara i osnovnih odluka u ranom djetinjstvu, preko konkretnih budžetskih odluka i suradnje u školskoj dobi, do složenijeg planiranja i odgovornosti u tinejdžerskim godinama. Svaka faza se nadograđuje na prethodnu i priprema djecu za zdrav odnos s novcem i životnim odlukama u budućnosti.
10:45
Kad govorimo o učenju djece i mladih o novcu, jedan od najvećih izazova je impulzivnost. Djeca i tinejdžeri često žele odmah ono što vide ili ono što imaju vršnjaci. Često je lakše kupiti nešto odmah nego pričekati, čak i ako znaju da bi štednja donijela veći cilj. Drugi izazov je utjecaj vršnjaka i medija. Tinejdžeri svakodnevno vide reklame, influencere ili prijatelje koji troše i žele se uklopiti, što može otežati učenje o planiranju i štednji.
13:30
Moneterra nudi niz edukativnih programa za vrtiće, osnovne i srednje škole, a krajem listopada obilježiti će Svjetski dan štednje kroz dvije radionice za djecu u dobi 8 do 12 godina pod nazivom "Šparaj sa Šparicom".