Kada (i kako) s djecom učiti o financijama – Petra Šparica
Objavljeno: 17.10.2025.
Ovaj podcast posvećen je temi ključnoj za buduće blagostanje i uspješno snalaženje u modernom svijetu – financijskoj pismenosti djece i mladih. Kada i na koji način započeti s djecom razgovor o novcu, te zašto je važno razvijati financijske navike od najranije dobi, objasnila je Petra Šparica, muzejska pedagoginja iz Moneterre – Muzeja novca Hrvatske narodne banke.
U mnogim obiteljima novac je osjetljiva tema. Roditelji misle da će time opteretiti dijete, ili jednostavno nisu sigurni kako objasniti pojmove na dječjem jeziku. Ponekad se dogodi i da roditelji sami nisu dovoljno sigurni u svoje financijske vještine, pa osjećaju da nisu kompetentni podučavati djecu.
Mnogi roditelji osjećaju da su na ‘skliskom terenu’ kada je riječ o novcu – posebno ako se i sami bore s kreditima, dugovima ili nesigurnošću u vlastite financije. Prirodno je da tada izbjegavaju razgovor s djecom – boje se da će ih opteretiti brigama ili pokazati vlastitu nesigurnost.
Kada kažemo da je rano djetinjstvo zlatno razdoblje za financijsku edukaciju, ne mislimo da djecu treba učiti složenim temama. Radi se o tome da im u toj dobi možemo usaditi vrlo jednostavne, ali temeljne vrijednosti i navike. Najvažnije je djecu naučiti djecu razlikovati potrebe od želja. Djeca vrlo rano mogu razumjeti da je, primjerice, hrana ili školski pribor potreba, dok je nova igračka ili sladoled želja.
Kroz situacije poput odlučivanja hoće li potrošiti novac odmah ili štedjeti za nešto posebno, djeca uče da trenutno ispunjenje želja nije uvijek najbolji put, a potom i vježbaju dobre prakse. To je vještina koja se najbolje razvija već od 3 do 5 godina i uvelike utječe na kasnije odgovorno ponašanje – ne samo financijsko, nego i u školskim obavezama.
Financijska pismenost, baš kao i djeca, razvija se postupno i prilagođava dobi i sposobnostima djeteta. Glavna ideja je da financijska pismenost raste zajedno s djetetom – od jednostavnih igara i osnovnih odluka u ranom djetinjstvu, preko konkretnih budžetskih odluka i suradnje u školskoj dobi, do složenijeg planiranja i odgovornosti u tinejdžerskim godinama. Svaka faza se nadograđuje na prethodnu i priprema djecu za zdrav odnos s novcem i životnim odlukama u budućnosti.
Kad govorimo o učenju djece i mladih o novcu, jedan od najvećih izazova je impulzivnost. Djeca i tinejdžeri često žele odmah ono što vide ili ono što imaju vršnjaci. Često je lakše kupiti nešto odmah nego pričekati, čak i ako znaju da bi štednja donijela veći cilj. Drugi izazov je utjecaj vršnjaka i medija. Tinejdžeri svakodnevno vide reklame, influencere ili prijatelje koji troše i žele se uklopiti, što može otežati učenje o planiranju i štednji.
Moneterra nudi niz edukativnih programa za vrtiće, osnovne i srednje škole, a krajem listopada obilježiti će Svjetski dan štednje kroz dvije radionice za djecu u dobi 8 do 12 godina pod nazivom "Šparaj sa Šparicom".
Hrvatska narodna banka prikuplja i obrađuje Vaše osobne podatke kada pristupite stranici www.hnb.hr